De I-Focus-School

Op de I-Focus-School leer je je aandacht te richten op je binnenwereld en te luisteren naar wat er speelt in een bepaalde situatie in je leven of in je werk. Je binnenwereld is rijk en intelligent en wil graag gezien, gehoord en gevoeld worden, elke keer weer. Door heel bewust je aandacht te richten op je binnenwereld, krijg je inzicht en kun je daarnaar handelen en sta je sterker in de buitenwereld. Vanuit een dieper niveau kun je expressie geven aan je inzichten en wat belangrijk is volgens jou, heel bewust en vol zelfvertrouwen. Je binnenwereld en buitenwereld werken meer samen, evenals je hoofd, hart en ziel en dat voelt goed in je lijf. Vanuit die verbondenheid en kracht werk je makkelijker samen met anderen.
Deze methode en de vaardigheden om innerlijk te luisteren heet Focusing en kun je in de workshops en cursussen op de I-Focus-School leren, voor jezelf en om in je werk te integreren.

Focusing

"Focusing of ook Focussen" is aandacht geven aan iets van binnen dat nog onduidelijk is en waarvan je toch kunt voelen dat het hoort bij iets in je leven of bij een bepaalde situatie. Als je bij dat 'iets' stilstaat op een benieuwde, uitnodigende manier, krijgt het de kans zich te ontvouwen en iets nieuws te laten ontstaan. Het geeft inzicht en helderheid en dat geeft een sterk gevoel in je lijf. Door je lijf, hoofd, hart en ziel samen te laten werken. Behalve inzicht leidt dit meestal ook tot opluchting en ruimte, waaruit actie en handelen voortvloeit.

Focusing is "ontdekt" door Gene Gendlin, hoogleraar psychologie en filosofie aan de universiteit van Chicago. Gendlin deed onderzoek naar de succesvolle cliënt, ‘wat maakt dat mensen baat hebben bij psychotherapie?” Hij ontdekte dat bij mensen die van binnen checkten wat ze zeiden meer leek te veranderen dan bij anderen. Gendlin heeft dit proces verder onderzocht, het ‘Focusing’ genoemd en het zo beschreven dat het ook aan anderen geleerd kan worden. Over de hele wereld wordt deze methode toegepast.

Voor je persoonlijke innerlijke en professionele groei!

Focusing voor in het alledaagse leven of om het te integreren in je werk: de kracht van Focusing! In een uitgebreid programma-aanbod van een lezing of kennismakingsworkshop, basiscursus van 3 dagen of in een aantal privé sessies leer en ervaar je wat Focusing is en doet. Focusing helpt je je eigen kracht te voelen, je lijf helpt je je bewust te maken van wat je werkelijk wilt en wijst je de weg hoe om te gaan met iets wat je daarvan weerhoudt.

Je maakt contact met je kern, innerlijke drijfveren en eigenschappen, je leert jezelf kennen en met zelfvertrouwen jezelf uit te spreken. En vervolgens kun je gaan verdiepen. Professionele begeleiders leren Focusing zelf toe te passen en het vervolgens te integreren in hun werk.

Voor als je wilt lezen over Focusing

• Focussen, gevoel en je lijf, Eugene Gendlin
  • Focussen en je dromen, laat je lichaam je dromen interpreteren, Eugene Gendlin
  • Focusing, Eugene Gendlin (Amerikaanse versie)